Khamis, 29 Disember 2011

Bab 21 : Isu Hormat Orang Tua vs Orang Muda

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Korang-korang~

Saje je isu nih aku nak ketengahkan..aku bengang pasal isu nih pon dulu time sem 5...skang nih dah masuk sem 6,,n baru dpt balek kemudahan internet yang da diblock sebab tak bayar hari tuh n tgah bosan-bosan memalam cenggini,, baru r terbukak ckit hati n tangan nih nak menulis..haha.. =P

Kat tempat aku study skang,,Sabak Bernam,,atau lebih telitinya kawasan umah sewa aku,,Parit Baru,,aku bengang dengan pakcik-pakcik n makcik-makcik kat sini...bukan ape,,kite nih cube lah nak menjadi peramah,,nak HORMAT bak kata orang,,"bile jumpe atau terserempak dengan orang tua..bagi salam..takpon senyum pon ok dah..dapat pahala free-free jer..ape ade hal?" katanye....

tapi bile aku cube praktikkan benda baik nih,,leh lak dorang nih buat muke,,tarik muke,,masam muke..WEHH,,,WATTHESHITMAN!!! aku bengang giler kot,,member-member aku pon de gak segelintir cam aku,,try nak wat baik gak,,tapi PEKK!! setepek kena cam aku..memang HaramJ betol...

ade satu masa tu aku pegi tengok karnival motocross,, time paking moto atas rumput sebab nak nengok race tu,, xtau camane aku menongkat moto x elok,, BABB! terjatuh kena makcik kat sebelah..naseb baek aku sempat tangkap sikit,, lau tak lagi teruk makcik tu kena..perghh aku memang x sangka n bersalah gak r..trus aku mintak maaf...then korang tau pe jadik??

SAH CELAKA reaksi makcik lakhanat tuh,,bleh die taknak pandang aku langsung!! siap tarik muke lagi,,aku tak putus ase,,aku berkali-lagi try mintak maaf,,reaksi die tak berubah gak..SERIUS BABI SIAL makcik muke cam tenok tuh...

bukan per,,manusia memang selalu melakukan kesalahan kan,, then aku dah siap wat baik lagi pegi mintak maaf sampai tahap merayu-rayu kot,, (lau orang laen aku ase dah malas dah nak wat baik) but still die buat muke BABI die tuh..perghhh time tu Allah je lah tau camne aku tahan sabar..

pas blah dari situ,, baru r aku lepaskan kemarahan aku kat member-member(bukan aku maki dorang,, aku maki balek makcik tu depan dorang).. serius..aku nak sangat ade jugak sifat kurang ajar tahap gengster dalam diri aku,,sebab lau ade,, aku dah maki hamun makcik sialan tuh,, lagi best aku sepak terus die sampai jatoh moto,, memang sialan r naseb die ari tuh sebab tarik muke dengan aku..HARHAR... =D

pas peristiwa tu,, aku da kurang rasa respek kat orang tua nih..lagi-lagi dekat Sabak Bernam nih,,xde r nak bersenyum-senyum dengan dorang,,(kecuali certain2 pakcik makcik yang aku kenal r)...tawar hati terus beb...selalu dorang kate "Orang muda skang nih tak macam dulu..semua kurang ajar jer!"..ceh,, padahal dorang tua nih pon dua kali lima jer tahap kurang ajarnye...Serius Hampeh!!
Kalau aku bagi Gomu-gomu No Rasengan kat makcik sial tu kan best..haha
tapi pastu aku balek kampung halaman,, Sentul,, mengikut bapak aku pegi beli sate,, aku ingat nak teman bapak aku tunggu sate,, tengok2 die tinggalkan aku dengan pakcik sate tu,, siap tinggalkan duit lagi soh bayar(beli bungkus),, pastu die pegi tunggu dalam kete..leh tahan sengal gak bapak aku nih..haha... =D

but aku x kesah sangat sebab pakcik sate tuh sangat baik dan peramah,, aku x mulekan topik perbualan,, die yang mulekan..aku pon melayan..sampai citer pasal poli r,,umah sewa r,, pasal anak die r,, n memacam lagi r..aku nih yang jenis tak pandai bersembang pon leh lak sembang galak dengan die sambil die sibuk membakar sate tuh..
memang r orang leh pertikaikan kemesraan pakcik tu disebabkan die nak tarik perhatian pelanggan..but aku tengok peniaga-peniaga lain pon xde lah serajin die nih mengajak bersembang...nak beramah mesra...

serius aku respek gegila dekat pakcik tuh..then aku bezakan dengan sikap pakcik makcik kat Parit Baru tuh,,serius jauh gler..

but the conclusion yang aku dah simpul-simpulkan,, tak semua orang tua atau orang muda itu sombong dan berlagak...mesti ade segelintir yang baik dan peramah di antara ramai-ramai tuh..ianya bergantung kepada nasib(qada' dan qadar) bila kita akan berjumpa dorang nih..so,, dont juz judge satu golongan itu dengan hanya segelintir daripada mereka,, but judge bile kita dah jumpa semua golongan mereka itu.. =)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...