Khamis, 29 Disember 2011

Bab 22 : Berjimat Cermat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Korang-korang~

Kali nih saje aku nak cakap sal isu JIMAT...mesti korang dengar cam bosan je an isu jimat nih..aku nih dah macam kakitangan kerajaan lak nak cakap-cakap pasal isu jimat..haha..but actually,, as a citizen.. aku ase x salah kot lau aku nak sampaikan mesej pasal jimat nih,, ade r gak sumbangan dekat negara walaupun hanya sekecil 39MB je tulisan aku nih..haha =D

Korang pernah dengar tak pasal survey penggunaan kuasa yang pernah dilakukan? kajian tu mengatakan rakyat Malaysia antara rakyat paling banyak menggunakan air di dunia(atau erti lainnye, suka membazir!!).

Watdehel?!! tang mana lak dorang leh kata kite nih suke membazir? memandai,,maen sedap cakap jer!!...aku time tuh pon pikir benda yang same gak.. sebab kat rumah memang mak aku pantang pasal membazir nih.. selalu kena marah sebab membazir tak tutup pili air sampai air melimpah-limpah n tak tutup lampu pas kuar bilik air atau kuar bilik tido + tak tutup kipas.. memang selalu kena marah sampai aku adek beradek + bapak aku da giler2 try berjimat kat umah... =P
So memang aku expect orang lain lagi bagus ataupun takdelah seteruk aku..

But masa aku masuk poli nih,, n first time lak pengalaman masuk asrama.. nampak dah kehidupan lain manusia nih camane..

Tengah gosok gigi,, basuh muke,, air pili tu dibiar je terbukak,, bukak besar lak tuh... mandi pon same,, macam mandi kat air terjun pulak boleh lame-lame sampai orang laen naik rimas menunggu turn nak mandi.. (da lah dah lambat nak pegi kelas)..

apalah salahnya tutup kejap pili air tu masa tak guna(time tengah tonyoh krim pencuci muke tu or time sental-sental gigi tu).. mase nak guna balek bukak lah.. macam lah kena pakai elen key atau spanar idop nak bukak tutup pili tuh.. nak mandi tu pon pe lah salahnye mandi biase-biase jer.. orang len pon nak mandi,, mandi guna air banyak pon tahap wangi camtu gak,, x berubah pon..

Tu bab air,, belom masuk bab kipas lampu sume.. masa kuar bilik nak ke tandas or kafe or pegi kelas or ke mana-mana pon lah.. ape fungsi korang biar lampu kipas sume tuh terpasang? nak bagi jin jembalang dalam bilik korang tu selesa? ape salahnye korang tutup,, tekan suis sikit je pun,, x kena ada muscle cam john cena ke malek nor ke untuk menekan suis tuh..



aku yang kepelikan nih pon selalu lah jugak cuba menegur dorang nih(member-member yang aku kenal je lah),, tapi biaselah alasan am dorang nih sume...

"Benda free an.. kerajaan yang bayar..bukan kite..pakai je lah macam mana pun..kecoh tol la ko nih!"

Perghh,,camtu jer jawapan dak2 nih.. standard lak tu jawapan sume..haha... =D
memang lah kerajaan yang bayar,, tapi korang tau tak kerajaan bayar bukan untuk kita pakai sewenang-wenangnye..nak membazir cam haram..korang tau tak membazir tu amalan syaitan?

Kita nih kalau boleh jangan lah nak pikirkan keuntungan diri sendiri jer,, pikirkan gak pasal orang lain..korang membazir-membazir ni kan,, tak payah nak amek contoh jauh sangat cam kat Afrika tuh,,dekat sesetangah tempat kat Malaysia nih pon ,, masih ramai lagi orang yang tak dapat menggunakan kemudahan air n elektrik? takpon lau ade dapat guna sikit jer..dorang nih boleh lagi berjimat cermat dengan kemudahan seciput tuh sedangkan kita kat sini berpesta bagai membazir..

korang pon boleh kata,, "ala,, ramai lagi yang membazir..yang lagi teruk pon ade..".
memang la camtu,, tapi kalau dorang tu wat pangai cam lakhanat,, korang pon nak ikot jadik lakhanat ker? lau cakap camtu sume orang pon leh cakap benda yang same...sampai bile-bile lah orang keje nak membazir jer...cube kalau korang berhenti membazir,, adelah jugak kekurangan pembaziran yang berlaku..

Kalau korang layan citer Korea ke,, Jepun ke,, takpon cerite omputih pon..korang mesti pasan an dalam bilik air dorang ade letak cawan? cawan tu dorang isi air n dorang kumur-kumur guna air dalam cawan tu jer,, takde guna straight dari pili air,, sebab ape? nak berjimat lah yob oi..kuantiti air dalam cawan tu constant je,, takkan berubah,, berbanding air yang mencurah-curah kita bukak dari pili tuh.. So nampak tak satu sebab kenapa rakyat negara dorang dah disurvey sebagai kurang membazir berbanding rakyat Malaysia atau lebih amnya KITA?

Aku kat sini pon takde nak menuding jari kat sesape,,(lau de yang terasa,, sori la yek..sape makan cili, die yang cirit birit terasa pedasnya)..aku sendiri pon kengkadang membazir gak samada tak sengaja atau tersengaja..tapi kalau lah time tuh kita boleh berjimat cermat,, ape lah salahnye kite berjimat kan? tak susah pon.. dah lah dapat pahala... hehe =)

p/s: baik kite berjimat cermat dan jangan membazir skang,, sebelom nanti Allah tarik balek sume kesenangan yang kita dah ade nih..time tu baru lah ingat nak berjimat cermat an..dah takde gunanya yob oi..haha.. =D

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...